סיכום בראשית פרק י"ב: אברהם עולה לא"י

סיכומים בתנ"ך: בראשית פרק י"ב: אברהם עולה לא"י (וגם יורד ממנה)

פרק י"ב של ספר בראשית פותח את חלקו השני של ספר בראשית: סיפורי האבות. בפרקים הראשונים עסק הספר בתולדות האנושות באופן כללי. מכאן מתחיל הסיפור על ראשית היווצרותו ומסעו של עם ישראל.

כדי להבין את תולדות משפחתו של אברהם, עלינו להקדים ולקרוא בבראשית, פרק י"א 26 – 32. שם נוכל למצוא את קורות המשפחה הראשוניים. שם גם נרמזת לנו אחת הבעיות העיקריות בסיפור: שרה היא עקרה. הניסיון הראשון של אברהם פותח במילים "לך לך". הציווי לאברהם מדורג מן הקל אל הכבד: ארץ, מולדת, בית-אב. העמידה בניסיון היא קשה, לנוכח גילו המתקדם של אברהם (75) וגם מכיוון שאברהם אינו יודע לאן עליו ללכת, ומהן סגולותיה של אותה הארץ שהוא נדרש ללכת אליה.

אברהם יוצא לדרך והסופר, השואף "להביא" אותו במהירות לארץ ישראל, חוסך מאיתנו את תלאות הדרך. תכיפות הביצוע של הצו, מיד לאחר קבלתו, ללא הרהור או ערעור, מעידה על גדלות אמונתו של אברהם ב-ה'. על נח מסופר שהיה "צדיק תמים". לעומת זאת, אין הנמקה  לבחירתו של אברהם לתפקיד אבי האומה. חז"ל מסבירים כי אברהם נתנסה בעשרה ניסיונות ועל כן אין צורך להקדים ולספר על תכונותיו, עליהן נלמד תוך כדי פעילותו. ה' מנסה רק את החזקים, והעמדת אברהם בניסיונות הקשים היא ראייה לצדיקותו.

בבראשית י"ב פסוק 6 נאמר: "והכנעני אז בארץ". זוהי גלוסה(הערת שוליים של העורך שחדרה לגוף הטקסט) המעידה על כתיבת הסיפור בזמן מאוחר הרבה יותר. כבר במאה ה – 13 מסביר הפרשן אברהם אבן-עזרא (ראב"ע): "ואם אינו כן, יש לו סוד גדול – והמשכיל יידום" כלומר, כבר אבן עזרא מבין שיש כאן עדות שהסיפור לא נכתב על ידי משה, אלא בזמן מאוחר הרבה יותר, כשאין כבר כנענים בארץ ישראל, כלומר במאה השביעית לפה"ס לערך (הפרשן רק רומז זאת, ומזהיר את מי שהבין את הרמז שלא להעבירו הלאה).  "עד מקום שכם" – אברהם לא מתיישב בשכם, אלא בסביבות העיר, במקום שנשאר פנוי להתיישבות. בפסוקים הבאים הולך אברהם הליכה סמלית מצפון לדרום, המוכיחה כביכול את רכישת הקניין על הארץ, לפי הבטחת ה'. יש כאן כיבוש אידיאלי, שלא בכוח החרב. לכיבוש כזה אין שום משמעות ללא הכרת הדת החדשה, אותה מפיץ אברהם. המזבחות שמקים אברהם מסמלים את הקשר המשולש: ה', אברהם, והארץ המובטחת.

סיכום בראשית י"ב לפי חלקים:

בראשית י"ב, פסוקים 10 – 20: מוטיב ה"אישה – אחות" (סיפור דומה מאד מופיע עוד פעמיים בספר בראשית). בחלקו הראשון של הפרק, אברהם צייתן וצדיק מושלם, ואילו כאן מתגלות חולשותיו: הוא גורם לאשתו לשקר, ולא בוטח ב-ה' שיצילו. חטא נוסף: הוא עוזב את הארץ שה' ציווה עליו לחיות  בה. מסתבר שהעולה הראשון לא"י הוא גם היורד הראשון!

יש הטוענים כי בפרק מופעים שני הקטבים בהוויה של אברהם: מחד, עולם מרומם, בו הוא עומד יחידי מול ה', ומקבל ממנו את דרך חייו, ומאידך, העולם האמיתי, עולם של יצרים, בו חי האדם בפחד, ונאלץ לעתים לנקוט בצעדי עורמה בלתי מוסריים. ועוד: התנ"ך נזהר מאידיאליזציה של גיבוריו, ו"מדביק" לכל אחד מהם חטא כלשהו.

בראשית י"ב 1 -9 :הליכת אברהם לכנען

בראשית י"ב, פס' 1: .." לֶךְ-לְךָ מֵאַרְצְךָ וּמִמּוֹלַדְתְּךָ וּמִבֵּית אָבִיךָ"

צו ההליכה –מדורג :מן הקל אל הכבד מבחינה נפשית רגשית."לך לך"- קושי- מדוע יש כפל לשון ? פתרון – רש"י : הליכה להנאתך-לטובתך-בשבילך.-קאסוטו: ניתוק מוחלט מעולם אחד לעולם אחר-ממקום ומאנשים

" אֶל-הָאָרֶץ, אֲשֶׁר אַרְאֶךָּ.  " = > לאן ?  אברהם נדרש להתנתק מן העבר –מן המוכר וללכת לארץ  לא נודעת = לעתיד לא ידוע- להדגשת הקושי לקיים את הציווי האלוהי.

בראשית י"ב פס' 2-3 :  שבע ברכות =הבטחה נבואית לאברהם

 *וְאֶעֶשְׂךָ לְגוֹי גָּדוֹל,  = עם גדול =הבטחת הזרע

                * וַאֲבָרֶכְךָ, = תהיה מבורך

                   * וַאֲגַדְּלָה שְׁמֶךָ; =שמך ילך לפניך מפורסם

                   * וֶהְיֵה בְּרָכָה.  =תהיה מקור ברכה

                   * וַאֲבָרְכָה מְבָרְכֶיךָ, =אלה המברכים אותך יבורכו

                   *  וּמְקַלֶּלְךָ  אָאֹר; =המקלל את אברהם יקולל

                   *  וְנִבְרְכוּ בְךָ כֹּל מִשְׁפְּחֹת הָאֲדָמָה.=אברהם מקור ברכה לאנושות

שבע=מס' טיפולוגי-המביע שלמות=> ברכת ה' לאברם מושלמת.

*מילים מנחות : "הלך", "ברך" – מדגישות את הרעיונות החשובים בפרק:

  1. הליכת אברם ליעד אליו נשלח וכבוש הארץ בהליכה.
  2. אברם מבורך ב7 לשונות של ברכה –בחמש מהן חוזר השורש "ברך".

בראשית י"ב פס' 4 :  וַיֵּלֶךְ אַבְרָם, כַּאֲשֶׁר דִּבֶּר אֵלָיו יְהוָה, וַיֵּלֶךְ אִתּוֹ לוֹט; וְאַבְרָם, בֶּן-חָמֵשׁ שָׁנִים וְשִׁבְעִים שָׁנָה בְּצֵאתוֹ מֵחָרָן =>בצוע הצו האלוהי מעיד על אמונתו הרבה של אברם.אברם צייתן-קם והולך למרות גילו המופלג –75 .פס' 5:  וַיִּקַּח אַבְרָם אֶת-שָׂרַי אִשְׁתּוֹ וְאֶת-לוֹט בֶּן-אָחִיו, וְאֶת-כָּל-רְכוּשָׁם אֲשֶׁר רָכָשׁוּ, וְאֶת-הַנֶּפֶשׁ, אֲשֶׁר-עָשׂוּ בְחָרָן; וַיֵּצְאוּ, לָלֶכֶת אַרְצָה כְּנַעַן, וַיָּבֹאוּ, אַרְצָה כְּנָעַן. הנפש אשר עשו = 1. העבדים והשפחות 2. האנשים שאברהם חינך לפי האמונה המונותאיסטית= האמונה החדשה באל אחד.פס' 6-7.  וַיַּעֲבֹר אַבְרָם, בָּאָרֶץ, עַד מְקוֹם שְׁכֶם, עַד אֵלוֹן מוֹרֶה; וְהַכְּנַעֲנִי, אָז בָּאָרֶץ.  ז וַיֵּרָא יְהוָה, אֶל-אַבְרָם, וַיֹּאמֶר, לְזַרְעֲךָ אֶתֵּן אֶת-הָאָרֶץ הַזֹּאת; וַיִּבֶן שָׁם מִזְבֵּחַ, לַיהוָה הַנִּרְאֶה אֵלָיו.  ח וַיַּעְתֵּק מִשָּׁם הָהָרָה, מִקֶּדֶם לְבֵית-אֵל–וַיֵּט אָהֳלֹה; בֵּית-אֵל מִיָּם, וְהָעַי מִקֶּדֶם, וַיִּבֶן-שָׁם מִזְבֵּחַ לַיהוָה, וַיִּקְרָא בְּשֵׁם יְהוָה.  ט וַיִּסַּע אַבְרָם, הָלוֹךְ וְנָסוֹעַ הַנֶּגְבָּה.  {פ}

כאשר אברהם מגיע לכנען –הארץ מיושבת בתושבים כנענים,לכן אינו יכול לקבל את הארץ המובטחת.אברהם כובש את הארץ בתרמיל ובמקל –הוא עורך מסעות ובכל מקום שבו התיישב –הקים מזבח כסמל לכיבוש הארץ.בפס' אלה נרמז כי הבטחת ה' ניתנה לעתיד הרחוק :כרגע הכנעני בארץ, והארץ המובטחת –מיועדת לזרעו של אברהם .

בראשית י"ב 10 – 20 – בעיות ופתרונות במצרים

הבעיה  = היה רעב בארץ:(י) וַיְהִי רָעָב בָּאָרֶץ

הפתרון = אברהם יורד למצרים:וַיֵּרֶד אַבְרָם מִצְרַיְמָה לָגוּר שָׁם כִּי כָבֵד הָרָעָב בָּאָרֶץ:

הבעיה = אברהם פוחד שיהרגו אותו כדי לקחת את שרה בגלל יופיה(יא) וַיְהִי כַּאֲשֶׁר הִקְרִיב לָבוֹא מִצְרָיְמָה וַיֹּאמֶר אֶל שָׂרַי אִשְׁתּוֹ הִנֵּה נָא יָדַעְתִּי כִּי אִשָּׁה יְפַת מַרְאֶה אָתְּ:(יב) וְהָיָה כִּי יִרְאוּ אֹתָךְ הַמִּצְרִים וְאָמְרוּ אִשְׁתּוֹ זֹאת וְהָרְגוּ אֹתִי וְאֹתָךְ יְחַיּוּ:

הפתרון = אברהם מציע לשרה לומר שהיא אחותו.

הבעיה = שרה היפה נלקחה לבית פרעה ולאברהם נתנו מתנות תמורתה.

הפתרון = התערבות האל: פרעה נענש ע"י נגעים הוא מבין שחטא בלקיחת שרה אשת אברהם

פרעה נוזף באברהם ששיקר לו ומגרש אותו מארצו

עוד מסעות בעקבות אברהם:

"לך לך" כמסע גילוי עצמי – דמותו של אברהם בקבלה

הקריאה שרק הוא יכול היה לשמוע: מה הופך את אברהם למיוחד?

הדברים האלה: ספקות אברהם לפני הברית בין הבתרים והעקדה

הסיכום הקודם: בראשית פרק י"א | הסיכום הבא: בראשית פרק י"ג

חזרה אל: סיפורי האבות, סיפורי אברהם, ספר בראשית, סיכומים לבגרות בתנ"ך

סיכומים לבגרות בתנ"ך

מדוע בכה יעקב כשנשק לרחל?

וישק יעקב לרחל וישא את־קלו ויבך: מדוע בוכה יעקב כאשר הוא נושק לרחל? איך זה קשור לכל אירועי הנשיקה והבכי האחרים שלו והאם הבאר היא בעצם לב?