תרבות פופולרית: הבדלים בין זהות מודרנית וזהות פוסט-מודרנית

תרבות פופולרית: הבדלים בין זהות מודרנית וזהות פוסט-מודרנית

ראה סיכום קורס מלא: תרבות פופלרית – סיכומים

סיכומים, עדכונים, דברים מעניינים והרבה ידע בקבוצת הפייסבוק שלנו (לא תפרגנו בלייק?)

הבדלים בין זהות מודרנית וזהות פוסט-מודרנית

1. מאסטר סטאטוס מול מערך סטאטוס – מאסטר סטאטוס שייך לזהות המודרנית :  סטאטוס מרכזי מבחינת השפעתו של אדם. בעבר מוצא, גזע ודת – היו מאסטר סטאטוס , יצרו זהות לפי שיוך – עדתי , לאומי או דתי. בתקופה הפוסט- מודרנית, תקופתנו, הזהות אינה מבוססת על סטאטוס מרכזי אחד. לכל אדם יש היום מערך סטאטוסים– הזהות לפי תרכובת הסטאטוסים השונים, גיוון, ולא רק לפי הג'נדר או הלאום. בחברה הטרום-מודרנית והמודרנית, מכיוון שאנשים היו מעוגנים בסטאטוס מרכזי אחד, כאשר הם האזינו למוזיקה מסוימת, זו הייתה מוזיקה שקשורה אליהם- הייתה הומולוגיה. פריט טוען שהיום, כשיש מערך סטאטוסים, אין הומולוגיה בין סטאטוס מסוים לייצוג של זהות, ובין מוזיקה לזהות.

2. ישות מול תהליך וזהות אחידה מול מרובת פנים. הזהות מעולם לא הייתה אחידה, אלא הובנתה ככזו בידי התפיסה המערבית המסורתית של זהות: מגובשת, מוגדרת עצמאית, האדם הוא אינדיבידואל, זו תפיסה תרבותית. טענת פריט ופסיכו' פוסט מודרניים- החברה הפוסט מודרנית משחררת אותנו מהתדמית של ישות אחידה, ומאפשרת לנו לדבר על אנשים בעלי ישויות רבות. אין צורך לצפות מאנשים שיציגו תדמית אחיה, הזהות היא רב גונית. פריט

3. בחברה המודרנית התקיימה הבחנה ברורה בין תרבות גבוהה ונמוכה. הבחנה מעמדית זו הייתה קשורה גם לתיוג של סוגי מוזיקה מסוימים כשייכים למעמד מסוים. לפי הגישה הפוסט מודרנית, התחוללה דה-דיפרנציאציה – טשטוש הבדלים שמעמד יוצר ביחס לסגנון חיים או העדפות מוסיקליות. הדיפרנציאציה אפיינה את החברה המודרנית. בחברה הפוסט מודרנית התיוג הפסיק להיות קבוע, אין סוג מוזיקה ששייך לקהל מסוים.

ללמוד טוב יותר:

לקבל השראה:

להפעיל את הראש:

להשתפר: