ג'נוסייד -סיכומים: דיכוי טיבט כרצח עם

ג'נוסייד -סיכומים: דיכוי טיבט כרצח עם

מתוך: ג'נוסייד (רצח עם) – סיכומים

סיכומים, עדכונים, דברים מעניינים והרבה ידע בקבוצת הפייסבוק שלנו (לא תפרגנו בלייק?)

המקרה של רצח העם הטיבטי הוא ייחודי ולא ניתן להגדרה חד משמעית. לא הוכר המקרה באופן משפטי כג'נוסייד.

יש אי הסכמה בין הצדדים בסכסוך. המידע  אינו וודאי, יתכן ואם טיבט הייתה משלימה עם מעמדה כחלק מסין לא היו מתרחשים הזוועות. התקוממויות 1959 נבעו ממחאה על התערבותה של סין הקומוניסטית באורח חייה המסורתיים (בעיקר בתפקידו של הדלהי-לאמה). בטיבט המיזוג בין דת לפוליטיקה הוא הדוק ולא ניתן לבצע הפרדה בין סוגיות פוליטיות ותרבותיות. המקרה ברור מבחינה מוסרית אך לא משפטית. אין אפליה פוליטית, למשל: רוב הפקידים הבכירים הם טיבטיים. החוק הבין-לאומי מוטה לטובת שלמות המדינות על חשבון מיעוטים. מעמדה של טיבט, מהווה ויכוח נוסף. האם מדובר על מחוז סיני או במדינה עצמאית. הייחודיות במקרה הטיבטי- הרדיפות  נמשכות עד היום. לא מדובר על סדרת אירועים מובחנים. נעדר ממנה אירוע שיא כמו אושוויץ למשל בשואה. כנראה שכישלון הטיבטי בגיוס האו"ם נובע מאי בהירות של מצבה המשפטי. כנראה שגם העובדה שלא הייתה תחת מהמארג הקולוניאליסטי נפחית את המודעות כלפיה. הדלהי לאמה ואנשיו מנסים לשכוח את הסכם 17, הנקודות שנתפס כנקודת חולשה טיבטית.

השוואת המקרה הטיבטי לג'נוסיידים אחרים:  בניגוד למקרים כמו השואה או הג'נוסייד ברואנדה, לא הוכחה כשנאה עתיקה (במקרה היהודי ולא הרואנדי) ולא הוכחה כוונה מוקדמת של ממשלה. במקרה השואה, ליהודים לא הייתה טריטוריה אם כי בשתי קבוצות מדובר על קהילה אתנית דתית נפרדת. בניגוד לטיבטים, היהודים שאפו להשתלב בחברה, הטיבטים רצו הפרדה. בטיבט לא היה מנגנון בירוקרטי להשמדה. בכל מקרי הג'נוסייד מדובר על השתלטות של מפלגה מונוליתית, רודנית שמממשת אידיאולוגיות ואינטרסים. בכל המקרים גם היו אדישות והתעלמות, אך העולם התעסק במלחמות מרכזיות יותר ולא בג'נוסייד שהפך שולי. הבדל מהותי- הטיבטים יכלו להמיר דתם או עמדה פוליטית ולהינצל, היהודים הרואנדים הארמנים והצוענים, לא.

ג'נוסייד – המקרה הטיבטי– האו"ם נוטה שלא להתערב לא רק בשל אי בהירות הגדרתית של המקרים, אלא גם בשל היעדר מנגנונים להתערבות. יש המפרידים בין ג'נוסייד פיזי- מימוש הכוונה באמצעים פיזיים (מוות ועינויים), בשל סיבה מהותית ובלתי הפיכה, לעומת ג'נוסייד תרבותי- מימוש הכוונה להשמיד זהות כלשהי, כפי שהוגדרה בידי העבריין. טיבט- אתנוסייד שבחלק מהמקרים לווה בג'נוסייד. בין 1959-1973 הרג המוני עקב התקוממויות מזוינות. אבל, אין ראיות לכוונה להשמידם פיזית בשל השתייכותם לאחת מ-4 הקב' המעוגנות באמנה. גם לא התקיימה מורשת סכסוכים. ההשמדה הייתה תוצר לוואי של כפיית רפורמות מאואיסטיות. הסינים התכוונו לחסל את זהותם הטיבטית אך לא אותם, פיזית. הם דגלו בהטמעה ולא בהפרדה. מאו החליט שמחיר חיי אדם שווים את העתיד. הרס למען קידמה. אך, זה לא אומר שהסינים פטורים מאחריות. מעבר לאתנוסייד (מחיקת הזהות) והרס התשתית הדתית הם השמידו רבים. למרות הכל, המקרה הטיבטי לא מצוין עפ"י האמנה הבין-לאומית כג'נוסייד, הוא קרוב אבל לא. ההשלכות: למרות הרס התרבות ותשתיתה, נוצרה טיבט לאומית חדשה. מעבר לכמה רומנטיקנים ממשיך העולם לעמוד מנגד. יתכן והזוהר והפרסום של הדלהי-לאמה מפנים את הזרקור מהנושא האמיתי. כיום, הסינים הם רוב האוכלוסייה בטיבט. סין כפי שהייתה לאורך כל ההיסטוריה שלה, מאופיינת בלאומנות קנאית חסרת פשרות. לאחר המלחמה הקרה, פחת האיום הקומוניסטי והטיבטים לא עניינו אף אחד. יתכן ועם מותו של הדלהי לאמה הנוכחי, תמנה סין דלהי לאמה חדש שעימו תסדיר את מעמד טיבט.

ללמוד טוב יותר:

לקבל השראה:

להפעיל את הראש:

להשתפר: