התרבות הטיבטית ובודהיזם טיבטי

ג'נוסייד -סיכומים: התרבות הטיבטית ובודהיזם טיבטי

מתוך: ג'נוסייד (רצח עם) – סיכומים

סיכומים, עדכונים, דברים מעניינים והרבה ידע בקבוצת הפייסבוק שלנו (לא תפרגנו בלייק?)

מבנה הממשל המסורתי בטיבט: מאז הקמתו במאה ה-17 (עם מינוי הדלהי-לאמה החמישי), עבר המבנה הממשלתי הטיבטי שינויים שיתקיימו עד 1950. בראש השלטון הדלהי –לאמה, במותו נולד שוב בגוף חדש. האיתור נעשה ע"י נבואות, חלומות והזיות. כילד מגדלים אותו נזירים, הוא נכנס לתפקיד בגיל 18. בתקופת ההכשרה (בילדות), מתמנה עוצר ע"י ועדה לאומית, הוא מגיע מאחד המנזרים (מכאן נוצרים חיכוכים). בממשל הטיבטי שני אגפים: הדתי (הדלהי – לאמה) והחילוני (ראשי ממשלה) חילוני ונזיר. טסונג די- אסיפה לאומית שמורכבת מראשי המנזרים בגלופ-פה. רוב המינויים נעשים ע"י מנגנון המכהנים. הפקידות הגבוהה עשויה לסנן מידע שמגיע אל הדלהי-לאמה, הפוליטיקה בטיבט בנויה מאינטרסים ובריתות. הנזירות בטיבט היא תופעה המונית (13% מהאוכלוסייה). הנזירים אינם עובדים ותלויים כלכלית בהכנסות החקלאים. בשל סמכותו המשמעותית של הדלהי-לאמה, ניסו הסינים להתערב בבחירתו.

בודהיזם טיבטי, מהו?: התפתח בצפון הודו במאה ה-16 לפנה"ס. הגיע לטיבט במאה ה-7 לספירה, כאשר בהודו היה עדיין מבוסס. התקיים בסין ובקוריאה. מדובר על בודהיזם מאסכולת מהייאנה, הסתעף לכמה אסכולות, לאחר אלף שנה ניסוג מהודו והתחלף באיסלאם והינדואיזם. גוטמה סידהרתה (בודהה– קרי: שהתעורר בסנסקריט), הוא מייסד הבודהיזם. לפי הבודהיזם (מאסכולת מהייאנה), החיים אינם טובים, הם רווי סבל, חרדה, תסכול וצער. גם ברגעי האושר חבוי סבל. סיבת המצוקה נעוצה בבורות אווידה (עיוורון). אנו פועלים באופנים שמביאים אותנו לחרדה ותסכול. נשענים על חושינו (מחשבה= חוש לפי הבודהיסטים). ההוויה הינה זרימת אנרגיה שמתבטאת באירועים פסיכו-פיסיים חולפים שנראית לנו אחידה אך אינה כזו בפועל. ה"אני", אינו קיים כישות קבועה, הוא משתנה ללא הרף, הכרת המציאות נעוצה בסילוק המכשולים הפסיכולוגיים ובראשם צורכי ה"אני". תאוות (חרדה, תסכול, תלות יראה ותשוקה), גורמות לתלות במה שנתפס כמהנה או עוין (לחושים), תוך התעלמות מהרגשות. התוצר- קונפליקטים פנימיים. המודעות מאפשרת לנו לוותר על הצורך להגן על ה"אני" השקרי. הערך "חמלה" קיים אצל מי שהגיע לנירוונה (המצב האידיאלי שלאחר ההארה) שלאחריה כבר לא יוולד האדם לסבל. נירוונה אינה סמסרה- נירוונה הינה מצב תודעתי ואילו סמסרה מדובר מונח המתייחס למעגל של גלגול נשמות או לידה מחדש. הדלהי לאמה- הוא גלגול של המלך הטיבטי ה-1 לכן הוא מחזיק בשני תפקידים: מנהיג רוחני ופוליטי. הבודהיזם לא מכיר באלוהים, לפיו, גורל הפרט תלוי במעשיו ובכוונותיו. מדיטציה-  באדם זורמת אנרגיה שניתנת לתפעול. הטכניקות והאלים לקוחים מזרמים מאוחרים של הבודהיזם ההודי. המסדרים השונים נבדלים במסורותיהם. מהמאה ה-17 השלטון מופקד (דתי + פוליטי) בידי איש מסדר מהגלופ –פה (גם הדלהי לאמה ה-14, הנוכחי).

הבודהיזם כאידיאולוגיה מוחלטת וכלב הלאומיות הטיבטית- מדובר על אידיאולוגיה עוצמתית שמסדירה את תחומי החיים השונים. במקור אינו שואף ללאומנות. אך הדת בטיבט שזורה בפוליטיקה. התופעה החלה עם מינויו של הדלהי – לאמה ה-5, במאה ה-17. התגלמות המלך הטיבטי ה-1 העניק לגיטימציה כפולה. הבודהיזם הטיבטי כולל בתוכו את כל המרכיבים התרבותיים. היא מציעה אמות מידה להתנהגות. 4 רעיונות נגזרים מהבודהיזם: קארמה- חוק שקושר את מעשינו בהווה למעשינו בעבר. מה שמסביר את שונות מעשינו. לידה מחדש- סמסרה החיים שבין הלידה למוות. מה שנולד מחדש זו האנרגיה שהשתחררה במותינו. התשוקה בחיים גורמת לנו להיוולד מחדש. האנרגיה הזו מחזיקה בתוכה צופן מעשיו של האדם (מטען קארמי) שעשוי להגביל או לבטל את החופש. החיים הבודהיסטים מאפשרים לפרוש ממעגל הסבל (לידות ומיתות). השינוי- הארה: תשחרר אותנו מהסמסרה. השחרור= הנירוונה.

ללמוד טוב יותר:

לקבל השראה:

להפעיל את הראש:

להשתפר: