ג'נוסייד -סיכומים: רצח העם בטיבט – רקע היסטורי

ג'נוסייד -סיכומים: רצח העם בטיבט – רקע היסטורי

מתוך: ג'נוסייד (רצח עם) – סיכומים

סיכומים, עדכונים, דברים מעניינים והרבה ידע בקבוצת הפייסבוק שלנו (לא תפרגנו בלייק?)

ברקע של רצח העם בטיבט עומדת תפיסה תרבותית, פוליטית ולאומית של הסינים שעיצבה את יחסם לחבל הארץ והאנשים של טיבט.

לפי סין המסורתית מי שלא השתייך לסין המסורתית נחשב ברברי ולא אנושי. ברברים= אנשים שאינם סינים. מי שנכבש יהפוך לסיני או שיכחד. ההבחנה היא גזעית. כפייה תרבותית (מה שקרה גם בהקשר לטיבטים במאה ה-20). בשושלת האן במאה ה-3 לפנה"ס רווחה מדיניות זו. נכונות לכניעה זכו לחיזוק.

הגישה הקומוניסטית- העולם האנושי מחולק למעמדות, לאומיות היא תופעה זמנית בתוך התהוות חברתית-כלכלית. בחברות לא בשלות צריכה להיות מהפכה יזומה ע"י מהפכנים סוציאליסטיים. המיעוטים יזכו לעזרת הפלורטוריון. כך ידלגו על שלב הבורגנות בדרך לסוציאליזם שהוא מעבר ללאום. השלטון הסיני בטיבט הוא מסע צלב תרבותי להצלת הטיבטים מהתודעה הכוזבת. יש כאן שרידים מהקונפוציאליזם הקוסמי שלא נותן מקום לעצמאות מיעוטים (ברברים). מעבר לכך, הלאומיות הטיבטית אינה נחשבת בעיני סין הקומוניסטית.

 מאו דזה דונג וצ'נג דה שק ראו במדינות הגובלות ברבריות וגם כהכרחיים לקיומה. במקרים בהם הפרולטריון במיעוט שואף להתבדלות  מותר לפרולטריון של המדינה הגדולה לקחת החלטות בעבורו זאת משום שהוא ברברי בעל תודעה כוזבת. גם אם יש צורך באמצעים כוחניים. מעבר לכך, בימים שלפני סין העממית חשו הסינים סבל רב, מהיפנים וממדינות המערב, ממלחמת קוריאה וכו.. ומכאן שנוצר צורך להעצים את סין העממית וכל קבוצה בתוכה שדרשה הכרה לאומית נתפסה כחלק מקונספירציה של מעצמות המערב.

סין וזכויות האדם:  סין העממית חברה באו"ם מ-1971 וחתומה על מס' אמנות לזכויות אדם. למרות הכל, היא ממשיכה להפר זכויות אדם של קבוצות שונות בתוכה. לסינים עמדות לגבי זכויות האדם של הטיבטים:

* טיבט הינה חלק מסין, מכאן שמדובר בעניין פנימי. זכויות האדם הן עניין אוניברסאלי.

* זכויות אדם בתרבויות המזרח והמערב הן שונות, הדבר מושפע מהתפתחות היסטורית שונה (יחסיות תרבותית). ההתנסות עם המערב הותירה אי-אמון מבחינת הסינים. לטענת הסינים ישנם צרכים חשובים יותר מזכויות האדם. טיבט: בפועל מופיעה כחלק מסין, זאת למרות שהטיבטים רואים במדינתם עצמאית שנכבשה. הברית שהתקיימה בהיסטוריה עם שושלת מנצ'וריה ומונגוליה הייתה דתית גרידא, לעומת זאת שושלת "האן" לא שלטה בהם. הטיבטים מכנים עצמם פוד – פה, טיבט רבתי. הטיבטים יושבים במרחבים שהיו שייכים לדלהי-לאמה. לטיבט אין מוצא לים, זהו מישור גבוה בו חיים אנשים 4,000 מטר מעל פני הים. מזג אוויר קשה וקר. רוב הציוויליזציה במרכז ובדרום. להאסה היא בירת טיבט כבר מהמאה ה-7, היא גם בירת הדלהי לאמה. כיום הוצפה טיבט בסינים. אך למעשה אין גבולות ברורים בין הסינים והטיבטים, אלא תלויי הקשר. במאה ה-7 הייתה טיבט מעצמה צבאית, כבשה שטחים. התקיימה כאימפריה במשך 200 שנה. אותה עת, הובא הבודהיזם מהודו והוקם המנזר הראשון. עבור הטיבטים חשוב להדגיש כי הדת הגיעה מהודו ולא מסין. עקב מאבקים פנימיים התפרקה לנסיכויות. המנזרים התחרו על הכוח. במאה ה-13, המונגולים בסין מספחים אותה אליהם והוקמה שושלת "יואן" המונגולית. נוצר הסכם דתי דה-אז, כי המונגולים יתנו לטיבטים חסות בתמורה לשירותי דת (הסדר צ'ו- יון). ההסדר הנ"ל היה בסיס לכל מערכות היחסים העתידיות בין הנזירים לשלטון (הן המונגולי והן המנצ'ורי). במאה ה-17 מינה נסיך מונגולי ראש מסדר טיבטי (גלו-פה) לדלהי לאמה החמישי, הראשון לשושלת הקיימת עד היום. במאה ה-18, גירשו הסינים את המונגולים אך השאירו נציג בלהאסה שידאג לאינטרסים בטיבט. שליט סין, ניתק את טיבט מהמדינות האחרות והחל להתערב במינויים דתיים. אנגליה בתחילת המאה ה-20 ניסתה ליצור מגעים עם טיבט. נקודת המפנה ב- 1910,  נפלה השושלת צ'ינג המנצ'ורית והוקמה במקומה רפובליקה סינית. בין 1911-1950 טיבט עצמאית, למרות שישנם לחצים כי יכירו הסינים בעובדה שהם חלק מטיבט. הסכם סימלה- 1914, הטיבטים מפסידים שטח לסינים. לטיבטים אין כלים להתמודד עם השינויים הפתאומיים. פתאום ההדדיות עם סין נפלה. הרפובליקה הסינית בראשותו של קאי- שק, לא מתערבת בטיבט עד 1950 (כאשר מאו דזה דונג יעלה לשלטון). אולם, השלטון הנזירי, ניתק את טיבט מהעולם ומנה ממנה להתמודד עם המציאות המודרנית, למרות שהייתה עצמאית במשך 40 שנה, לא חיזקה את עצמה.

ללמוד טוב יותר:

לקבל השראה:

להפעיל את הראש:

להשתפר: