ג'נוסייד (רצח עם) -סיכומים: טיהורים פוליטיים ואתניים בבריה"מ

ג'נוסייד (רצח עם) -סיכומים: טיהורים פוליטיים ואתניים בבריה"מ

מתוך: ג'נוסייד (רצח עם) – סיכומים

סיכומים, עדכונים, דברים מעניינים והרבה ידע בקבוצת הפייסבוק שלנו (לא תפרגנו בלייק?)

קיים קושי בחקר הדמוסייד בבריה"מ. לפי ספרו של ג'ראד דיימונד "השימפנזה השלישית" עולים 4 סוגי רציחות בבריה"מ:

* רצח פוליטי: פוליטיסייד– מ-1918 (עוד מימי לנין) ועד מותו של סטאלין ב-1953. הקרבנות היו מתנגדי משטר בחשד/אמיתיים/ פוטנציאליים או מדומים. ביניהם נכלל הטרור הגדול  (שם כולל לרדיפות ומאסרים וטיהורי עצומים שערך סטלין החל מהבכירים ועד הזוטרים) 1937-1938, הגולאג, דיכוי החקלאים והרעב היזום, רדיפת הקולאקים ומדיניות הקולקטיביזציה בכלל.

* קולקטיביזציה מואצת בחקלאות– אפשר לראות בה גם כעומדת בפני עצמה. 2 קב' נמנות איתה: הקולקים: גירושם לאזורים עם תנאי מחייה קשים. איכרים כפריים- 1931-1934- יסבלו מרעב.

* טיהורים אתניים של קבוצות או מיעוטים – טרנספר לצמיתות של 2 מיליון איש שהשתייכו לאחת מ-12 קבוצות אתניות לאומיות: הקוריאנים, הפינים, הגרמנים, הקלמיקים, קרצ'יביים, צ'צניים, אינגושים, בלקרים, טטרים, יוונים, טורקים וכורדים.  כפתרון למניעת התקוממות של מיעוטים. שיעורי התמותה היו גדולים במעברים הללו.

* טבח הקצינים הפולנים– 1940- הטבח ביער קטין. אפריל –  יוני 1940, הוציאה בריה"מ להורג יותר מ-20 אלף שבויים פולנים שנפלו בידיה במהלך כיבוש פולין המזרחית 1939 במסגרת מלחמת העולם השנייה (בזמן שגרמניה כבשה את פולין המערבית). הטבח היווה פתרון לעלות הגבוהה שבאחזקת עשרות אלפי שבויים, כמו גם אלו שהוצאו להורג נמנו עם האליטה הצבאית הפולנית והשמדתם הבטיחה שפולין לא תתקומם כנגד רוסיה.

לפי רומל,  סטאלין עמד בראש רשימת הרודנים הרצחניים ביותר, במאה ה-20. קרבנותיו מוערכים ב-42 מיליון איש. אחד המשטרים הכי רצחניים. מעבר לנרצחים היו מגורשים רבים.  מדובר על 4 דפוסי רצח המוני וגם טיהורים אתניים: רצח אזרחים מטעמים פוליטיים. מ-1929 בעקבות הכרזת סטאלין על הקולקטיביזציה המואצת המואצת הקולקים (חקלאים שנחשבו עשירים, המקבילים הכפריים לבורגניים העירוניים) והאיכרים הכפריים שימותו רבים מהם מרעב (הרעב הגדול, חל גם על אוקראינה). טבח השבויים של הקצינים הפולניים ביער קטין, 1940. טיהורים אתניים: 1937 -1944, החל בגירוש קוריאנים מהמזרח הרחוק ועד לפינים והגרמנים, מדובר על טרנספר אכזרי של המונים, רבים גורשו לאזורים בעלי תנאים קשים.

* האם מדובר בג'נוסייד?. בעייתי, אין הסכמה בין החוקרים להאם ישנה הסכמה בנוגע לכוונות בימי הקולקטיביזציה והרעב היזום באוקראינה. כן, יודעים כי מדובר על רדיפות על רקע השתייכות לקבוצה (אתנית או פוליטית) ולא רדיפות על רקע אישי. לא ברור מדוע אסר מקורבים ורצחם. לא ברור מדוע רצח את קציני הצבא שלו, כשידע שמלחמת עולם עומדת בפתח. רעיון הכוונה אינו ברור במקרה של סטאלין. הוא חיסל את אנשיו (בשנות ה-30 חוסלה צמרת המשטרה החשאית) והחליש את צבאו. גם לגבי פלישת הגרמנים למזרח פולין לא ברור אם ידע על כך או שמא תכנן הוא לתקוף את הגרמנים במערב אולם היטלר הפתיע אותו. איש לא היה שמור בפני מוות.

הטרור הגדול: הרעבת אוקראינים ורוסים בסוף שנות ה-30. כאן יש כוונה, סטאלין רצה לשבור את התנגדות האיכרים, להחלישם, שלא יתנגדו למדיניות הקולקטיביזציה, בתקופה זו גם רבים גורשו לאזורים מרוחקים.

מסמכים מראים כי מ-1925 רוב האסירים כבר לא הובאו לדין. הטרויקות קבעו את גזר דינם (טרויקות= נציגים מטעם המשטרה החשאית, הפרקליטות והמפלגה הקומוניסטית).  פסק הדין ניתן, לא בנוכחות הנאשם וללא סנגוריה. כך חתמו חברי הוועדות המיוחדות של הטרויקות על המוני גזר דין, פרוטוקולים לא בהכרח נשמרו. עד שנות ה-90, הסתמכו על עדויות ניצולים, אח"כ הייתה גישה מוגבלת לארכיונים, מה שאפשר מחקר רב יותר. באמצעות מסמכי המשטרה החשאית, ניתן לתעד את הדמוסייד בבריה"מ.

ללמוד טוב יותר:

לקבל השראה:

להפעיל את הראש:

להשתפר: