ג'נוסייד -סיכום: השפעות רצח העם הארמני

ג'נוסייד (רצח עם) -סיכומים: השפעות רצח העם הארמני

מתוך: ג'נוסייד (רצח עם) – סיכומים

סיכומים, עדכונים, דברים מעניינים והרבה ידע בקבוצת הפייסבוק שלנו (לא תפרגנו בלייק?)

תגובות לג'נוסייד והשפעות ארוכות טווח: העולם שעומד מנגד לרצח העם הארמני יכול להשתייך לאחת משלוש הקבוצות: האדישים, המסייעים לרוצחים והמסייעים לקרבנות. ב-1916, הרוסים כבשו את שטחי ארמניה כחלק מהסכם סיקס פיקו- סזנוב. 1917- מהפכת אוקטובר ברוסיה, הוקמה בריה"מ הבולשוויקית ונחתם הסכם שלום בכל מחיר עם הגרמנים, לרעתם של הארמנים. 1918, נחתם הסכם בין טורקיה ובריה"מ. 1918 קמה רפובליקה עצמאית בקווקז שהורכבה מגרוזיה, ארמניה ואזרביז'ן. אח"כ כל אחת הכריזה על עצמאות בנפרד. אולם, ארמניה הצעירה הייתה מעורערת. בהסכם ורסאי הוחלט להקים מדינה אוטונומית שאת גבולותיה תקבע ארה"ב.

אתא טורק, התנגד להקמתה של ארמניה עצמאית. צבאו של טורק התקיף את ארמניה ללא הרף. שטחה צומצם, אתא טורק חיסל את ארמניה הצעירה תוך שנתיים.1921, ארמנים אינם חיים ב-90% משטחי ארמניה, צרפת העניקה את קליקיה לטורקים והארמנים שנותרו ברחו משם, כך הגיעו והקימו קהילה בישראל.

הסכם בלוזן-1923: בהסכמים אלו לא הוזכרה ארמניה ולא דובר על פרויקטים של שיקום פיצוי לארמניה הממוטטת. אם כן, האימפריה האוסטרו-הונגרית ושרירי העולם בטורקיה ידעו על המתרחש השגריר האמריקאי דיווח על ההתרחשויות אך לא נעשה דבר בנידון. הניו-יורק טיימס דיווח על הזוועות. טורקיה הכחישה. הארמנים מחאו על ההכחשה ללא הועיל. הקהילה הארמנית בקליקיה וברמת ארמניה הושמדה. השגריר האמריקאי יזם אישית סיוע, נציגים אמריקאים כן סייעו לניצולים מרצח העם הארמני שהגיעו לחלב שבסוריה.

השפעות ארוכות טווח- הארמנים נידונו לגלות, התפזרו בעולם. נוצר ניתוק של אוכלוסיות ועקירה חד משמעית. רוסיה וטורקיה בראשות ה"טורקים הצעירים" (ג'מאל פאשא בשם הטורקים הצעירים) , חתמו על הסכמים ביניהם, הוקמה ארמניה (בהררי ההררת) אך זו הייתה מוגבלת. ישנה השפע בין-דורית. עד היום מדובר על מרכיב בתוך הזהות הארמנית, ארמנים צעירים ממשיכים לידון בנושא. מעבר לזוועות הם מתמודדים עם אי ההכרה בג'נוסייד. לאחר מפלת טורקיה וגרמניה במלחמת העולם הראשונה ברחו 3 מנהיגי ה"טורקים הצעירים" מארצם. המנהיג החדש הודה במעשים, הממשל החדש (יורשו של הטורקים הצעירים) ארגן משפטים לשלושת המנהיגים שברחו, הם נידונו למוות במותם, אך לא ננקטו פעולות לתפיסתם ולהביאם לדין על חלקם ברצח העם הארמני. פאשא עצמו ברח לברלין שם נרצח בידי ארמני, בית המשפט הארמני זיכה את הרוצח מאשמה. אך ההודעה ברצח שלאחר הג'נוסייד הייתה זמנית, אח"כ הייתה הכחשה גורפת. משאבים רבים הושקעו ע"י הממשל הטורקי בהכחשת רצח העם הארמני וכמו גם ויכוחים דיפלומטיים. מקומות בעלי שמות ארמנים שונו לשמות טורקיים. הטורקים הצליחו במסע ההכחשה. הארמנים עצמם שקועים בשיקומם ובעלי השפעה פוליטית נמוכה ביותר. בשנות ה-60 וה-70 חל שינוי, הארמנים ביצעו פעולות טרור בטורקים. זאת בכדי לעורר את דעת הקהל. זה הצליח מאחר והחלו בעקבות זאת, לחקור את הנושא. הטראומה הרב דורית של השואה חלה גם אצל הארמנים. כנראה שהכחשת הג'נוסייד הוא השלב האחרון בג'נוסייד מוצלח.

המחלוקת לגבי האירועים ההיסטוריים סביב רצח העם הארמני: בשנות ה-60 יצאו ארמנים לרחובות כדי למחות על השתיקה בנוגע לרצח העם הארמני. בתגובה פתח הממשל הטורקי בהכחשה נמרצת. הטורקים טענו שהם סבלו מהמלחמה יותר. ניסו הטורקים להוכיח כי היו הרבה פחות ארמנים מכפי ששוער. היו טיעונים טורקיים, כי ממשלתו של ג'מאל באשא דאג לשלומם בזמן הטרנספר. הטורקים טענו כי המשקפים האירופאים היו מוטים שכן הינם נוצרים. מדינות רבות בעולם (וישראל ביניהן), לא מכריזות על יום אבל בין-לאומי מתוך חשש לאינטרסים פוליטיים עם טורקיה. ישראל אפילו פסקה מלדון בנושא רצח העם הארמני. אנשי אקדמיה נאלצו להיענות ללחצים שהופעלו על גופים רשמיים מצד ממשלת טורקיה.

ראה גם:

רצח העם הארמני – רקע היסטורי

"הבעיה הארמנית" באימפריה העות'מאנית

המרד הארמני ורצח העם הארמני

הגורמים לרצח העם הארמני

הכחשת רצח העם הארמני

יחסה של ישראל לרצח העם הארמני

ללמוד טוב יותר:

לקבל השראה:

להפעיל את הראש:

להשתפר: