ג'נוסייד (רצח עם) – סיכומים: רואנדה לאחר רצח העם

ג'נוסייד (רצח עם) – סיכומים: רואנדה לאחר רצח העם

מתוך: ג'נוסייד (רצח עם) – סיכומים

בשנים שחלפו מאז רצח העם ברואנדה ב-1994 מנסה המדינה האפריקאית הקטנה להשתקם ולהגיע לפיוס.

הענשת הרוצחים:  ההענשה ברואנדה התקיימה בשני מוסדות מרכזיים- בית הדין הלאומי לרואנדה (בארושה שבטנזניה) ובתי משפט מקומיים ברואנדה.

בית הדין הפלילי הבין-לאומי לרואנדה: הוקם ע"י מועצת הביטחון של האו"ם. בו גם אנשי ה-RPF יכלו לעמוד לדין. אולם מי שנאסר ונשפט היו המבצעים בפועל ולא הוגים מסיתים טרם פרוץ הג'נוסייד (קרי: לפני 6.4.94). דווקא הרוצחים הקטנים נידונו בבתי הדין המקומיים וקיבלו עונשים חריפים ואילו המתכננים והרוצחים הגדולים נשפטו בבית דין הבין-לאומי וקיבלו יחסית עונשים מוקלים. רוצח גדול הועבר אוטומטית לבית הדין הבין לאומי בארושה. בית הדין הבין-לאומי בארושה הוקם מ-3 בתי דין בכל אחד 3 שופטים. בבית הדין הזה נשפטו לראשונה על פשעי ג'נוסייד, בנירנברג עדיין נשפטו על פשעי מלחמה ועל פשעים כנגד האנושות.

בתי הדין המקומיים ברואנדה- 300,000 איש היו מעורבים ברצח. הובחנו 4 קבוצות:

* מתכננים, מארגנים ומסיתים ורוצחים ברוטלים במיוחד. רק אלו קיבלו עונש מוות בבתי הדין המקומיים.

* רוצחים + שותפים לרצח.

* אנסים והאחראים על פגיעות גוף.

* בוזזים וגנבים.

המערכת קרסה תחת העומס, שופטים רבים ברחו לאחר ניצחון ה-RPF , עורכי דין חששו לייצג את הרוצחים שמא ינקמו בהם. כדי להקל על העומס הוחלט לשחרר אשמים קשישים, חולים או שהיו קטינים במהלך הרצח. לכן פותחה שיטת הפיוס הלאומי. הצ'אצ'ה- הודאה באשמה והתנצלות של נאשמים. הביא לשחרור של המוני רוצחים. דומה לועדות הפיוס של דרום אפריקה.

לאחר הג'נוסייד- רואנדה החדשה:  המוני טוטסי שבו לרואנדה. הוטו רבים עזבוה. למרות הירצחם של מרבית הטוטסי ה-RPF ניצח, שהקים ממשלה ללא הוטו קיצוניים (MRND) . הנשיא פאסטר. לטענת ממשלת ה-RPF, לא מדובר על ממשלת טוטסי, אלא על ממשלת רואנדה. ההפרדה בין הקבוצות נאסרה עפ"י חוק. אך עדיין רוב המנהיגים הם בני טוטסי. ההוטו התנגדו להתרסה נגד החלוקה לקב'. קיימים עדיים מתחים. הטוטסי מחזיקים בשלטון כדי שיגן על שלומם. ישנם מתחים בין הטוטסי דוברי הצרפתית והטוטסי דוברי האנגלית (מהצפון). יש גם מתחים בין טוטסי רפובליקנים ומלוכנים. האירועים ברואנדה השפיעו גם על המדינות השכנות ולכן יש מתיחות באזור בכלל. עדיין מרחפת סכנת ג'נוסייד על רואנדה ושלושת הפתרונות הבאים בעייתיים:

* פתרון ישראלי- חלוקה לשתי מדינות- אך אין שטחים מוגדרים.

* פתרון זנזיברי- היבלעות בתוך מדינה גדולה- גם במדינות השכנות אי יציבות.

* פתרון דרום אפריקאי- יצירת זהות על אתנית- בעייתי בשל הטראומה משנות ה-90.

ראה גם: רצח העם ברואנדה – סקירה כללית

רקע היסטורי פוליטי לרצח העם ברואנדה

השתלשלות רצח העם ברואנדה

יחסו של העולם לרצח העם ברואנדה

ללמוד טוב יותר:

לקבל השראה:

להפעיל את הראש:

להשתפר: