ג'נוסייד (רצח עם) -סיכומים: השתלשלות רצח העם ברואנדה

ג'נוסייד (רצח עם) -סיכומים: השתלשלות רצח העם ברואנדה

מתוך: ג'נוסייד (רצח עם) – סיכומים

ראה גם: רצח העם ברואנדה – סקירה כללית

רקע היסטורי פוליטי לרצח העם ברואנדה

הג'נוסייד ברואנדה מתרחש באפריל 1994 – ב-91 יש מפלגות המתאגדות והופכות לאופוזיציה, עדיין השלטון בידי הוטו צפוניים. זאת בעקבות לחצים מקרב משכילים והעולם המערבי שדורשים דמוקרטיזציה. יש אופוזיציה. ביאריאמנה עדיין השליט. בעקבות לחצים בין-לאומיים הוקם פרלמנט זמני.

הקמת החזית הפטריוטית של רואנדה- RPF– התארגנות פוליטית צבאית של הטוטסי בגבול רואנדה ואוגנדה. מדובר על תנועת גרילה מטעם הטוטסי אשר מנהלת מלחמה מול המשטר. למרות רדיפתם באוגנדה המשיכו לגדול במספרים, בעיקר הצטרפו משכילים בני טוטסי. אלו האשימו את האדם הלבן בסיכסוכים בין הקבוצות. ב- 1990 פלשו חיילי RPF לרואנדה, מפקדם נרצח הפלישה נבלמה, מלבד חלק קטן בצפון שנכבש. פלישה זו חיזקה את גזענותם של בני ההוטו שהשתמשו באירוע זה כדוגמה לכך שהטוטסי הם גייס חמישי שמטרתו להשתלט. RPF ישב באוגנדה, רואנדה ובורנדי.

תגובת הממשל ברואנדה ל-RPF– – הממשל המרכזי היה מאוים מהאופוזציה ומה-RPF המפלגה של ההוטו הקיצונית (השלטון המרכזי) החלו להתחמש בעיקר ע"י הצרפתים. הצבא גדל והתחמש. הממשל ארגן פרעות נגד הטוטסי בכדי ליצור סולידריות בקרב ההוטו. הממשל ניצל את תקיפת ה-RPF וביים מתקפה על קיגאלי עיר הבירה בכדי ליצור היסטריה. תעמולה רצחנית נגד ה-RPF התקיימה באמצעי התקשורת ואנשי הטוטסי בתוך המדינה הואשמו בשיתוף פעולה. מי שהתנגד להסתה נענש גם מתוך הממשל. בין 1992- 1993 המליציות הרצחניות מוכנות.

הסכם ארושה וההתנקשות בנשיא ביארימנה והשתלטות גורמים יותר קיצוניים:  בלחץ בין-לאומי החל "הסכם שלום" בין ממשלת רואנדה לבין ה-RPF. ראש האופוזיציה שנרצחה עם התחלת רצח העם ברואנדה (ראש הממשלה) ועוד גורמי הוטו מתונים שרובם נרצחו עם תחילת הפרעות. בהסכם הושגה הפסקת אש, הקמת ממשלה זמנית, החזרת עקורים וענישה. הקטנת הצבא. ההסכם נחתם בארושה שבטנזניה 1993 הוסכם לאחד כוחות צבאיים עם ה-RPF ושיגור כוח או"ם שיפקח. הנשיא הביע הסתייגות אך חתם על ההסכם, קיצוניים ממנו טענו שהוא מוכר את ההוטו והוא הואשם בתבוסתנות. הצבא הביע כעס על ההסכם. אנשים חששו לאבד את תפקידיהם. הגורמים הללו הפיצו שמועות ששלטון הטוטסי חוזר הוקם כוח ההוטו,  שרים בכירים מתונים לא הצטרפו אליו (גם שר החוץ וראש הממשלה ושילמו על כך מחיר כבד). אלפים החלו להתגייס וחולק נשק להמונים, הובאו מצ'טות נפתחה תחנת רדיו קיצונית שנוהלה ע"י המפלגה. החלו להישמע דיבורים על "פתרון סופי". לא קמה ממשלה משותפת ה-RPF עזב את קיגאלי והחלו פרעות בין חסידי ההסכם למתנגדיו.

מהסכם לג'נוסייד:  באפריל 1994 התקיימה בארושה ועידה כדי לממש את הסכם ארושה. משחזרו נשיא רואנדה ובורנדי (וסגן נשיא קניה) נורו טילים אל עבר המטוס שלהם שהופל והוביל למותם. מיד המיליציות הקימו מחסומים והעבירו רשימות חיסול. תחנת הרדיו התעמולתית יצאה בקריאות לרצח. לא ברור מי יירט את הטיל, ישנן מס' תיאוריות לכך האופציה האפשרית בני הוטו קיצוניים. המשמר הנשיאותי בעצמו והוא גם שמנע מהאו"ם להגיע למקום האירוע. הראיות לכך הן חזרתו של מנהיגם מחופשה וגם קריאות של תחנת ה-RTLC כי משהו עומד להתרחש. אם כן, מדוע רצחו הוטו קיצוניים את מנהיגם הנערץ?. משום שמבחינתם נכנע ללחץ והוא שחתם על ההסכם בארושה. מיד עם יירוט הטיל החלו להתחסל אנשי הוטו מתונים, ראש הממשלה ושר החוץ שיזמו את ההסכם. "כוח ההוטו" תפס את השלטון והקהילה הבין-לאומית הכירה בו.

ג'נוסייד הוא אינו רצח ספונטאני שכן הוא מאורגן ע"י המדינה והרשויות. הוא מאורגן מכוון  ומתוכנן, במקרה זה: המשמר הנשיאותי, המליציות, הצבא והפקידים הגבוהים. לא כולם הסכימו עם ה"פתרון הסופי"  (הנשיא עצמו כנראה התנגד לו). הרצח אורגן מלמעלה, פינתה את דרכה ע"י רציחתו של נשיאם. מדובר בעם שלם שהשתתף ברצח. ביניהם: הוטו מבורנדי שהתנקמו בטוטסי, כמרים, מורים, בישופים תמכו בכך. כמרים פרוטסטנטים שהתנגדו נרצחו. מבחינת המובטלים הם קיבלו עבודה, בזזו בתיהם של הנרצחים, חלקם מאידיאולוגיה, לעיתים הפחד מה-PRF הניע אותם ואחרים מציות וקונפורמיות.

מבחינת הקרבנות התבצע הרצח בשני שלבים:

שלב א'- רשימות- קודם כל הוטו מתונים וגם האליטות מבני הטוטסי.

שלב ב'- ללא הבחנה- טבח עיוור במי שנחשד טוטסי. גם הוטו שנישאו לטוטסי וילדיהם.

לא מדובר על רצח עם ספונטאני. לא מדובר על מדינה שהתפוררה. התכניות היו ברורות והיה פתרון סופי. המערכת פעלה באופן היררכי. הוטו נקראו לאסיפות עם ולרצח הטוטסי. דהומניזציה וציות הפחיתו לבטים מוסריים. דה הומניזציה, הסתה, הוראות מגבוה וציות הבטחת גמול והבטחה. שיטה אכזרית וברוטאלית אונס והתעללויות אחרות. התעמולנים הציגו תמונה שקרית. לא דובר על רצח כי אם על מלחמה לשם הגנה עצמית.

לתקשורת ולרדיו בעיקר היה תפקיד מרכזי. השידורים הסיתו נגד הטוטסי. RTMC- תחנת רדיו גזענית. פורסם ירחון בו הוצגו עשרת הדיברות של ההוטו. דרכה הועברו מסרים של ציות והעתקת סמכות, הסתה מלמעלה ע"י התקשורת. נעשה קטל עפ"י שכונות , נעשו טבחים בכנסיות, בתי חולים ואוניברסיטאות.

לעיתים היו מבטיחים לאנשים שיועברו למקום מבטחים ואח"כ היו רוצחים אותם.

ממד בינלאומי– העולם עמד מנגד מלבד כמה חסידי אומות עולם, כגון: רופאים ללא גבולות וארגוני סיוע הומניטאריים. בסוף 1993 ידעו השגרירויות הזרות בקיגאלי על תכנונים לרצח אך לא עשו דבר.

ללמוד טוב יותר:

לקבל השראה:

להפעיל את הראש:

להשתפר: