ג'נוסייד (רצח עם) -סיכומים: רקע היסטורי פוליטי לרצח העם ברואנדה

ג'נוסייד (רצח עם) -סיכומים: רקע היסטורי פוליטי לרצח העם ברואנדה

מתוך: ג'נוסייד (רצח עם) – סיכומים

בארץ אלף הגבעות (כינויה של רואנדה), באפריל מאי 1994 התרחש רצח עם מהאכזריים מאז מלחה"ע ה-2. הייתה כוונה ברורה לחסל קב' אוכלוסין שלמה. התכנון היה מראש. הקרבנות ברצח העם ברואנדה נהרגו כי השתייכו לקבוצה אתנית ולא עקב מעשים שביצעו. רואנדה ממוקמת במזרח אפריקה. גובלת עם אוגנדה, קונגו, טנזניה ובורונדי. הררית ומרוחקת מהים. ענייה מאוד, רוב התושבים חקלאים. בננות ובטטות לצרכי פנים וקפה כייצוא. מהצפופות בעולם. יותר אנשים בכפרים ופחות בערים. הורכבה מ-3 קב' אתניות- הוטו, טוטסי וטווא. יש מעט הבדלים פיסיים אך לא תרבותיים ולשוניים. השפה של כל הקב'- קינירואנדה (המדוברת ביותר), אולם בשל הקולוניאליזם הצרפתי השפה הרשמית היא צרפתית.  רוב קאתולי מיעוט פרוטסטנטי וממש מעט מוסלמים. לפני הקולוניאליזם האמינו בדתות אפריקניות מסורתיות. מבני הטוטסי נתח גדול יותר של המעמד הגבוה. טוטסי והוטו זה מוצא כמו מזרחיים ואשכנזיים. הטווא יתחלקו בתקופת הג'נוסייד בין הרוצחים לנרצחים. בין ההוטו והטוטסי יותר הבדלים אתניים סובייקטיביים.

רואנדה הקדם קולוניאליסטית-  הממלכה נוסדה במאה ה-16. בהתבסס על אינטראקציה בין 3 קבוצות. היו הבדלי מעמדות עוד טרם הגעת האירופאים בשלהי המאה ה-19. הייתה חלוקה אתנית שבטית למרות שביניהן התקיימו מאפיינים תרבותיים. אותה שפה, אותו צבא אותו שלטון. הוטו- דמו לאוכלוסיות השכנות של מזרח אפריקה. הטוטסי דמו יותר לכושים החמיתים. כנראה ההבדלים התבססו ברובם על מעמד. האירופאים רק יחזקו את הזהות האתנית ואת הסולידריות. המלך נחשב אלוהי והיה מקובל על 3 הקב'. בשכבה השולטת תחת המלך כיהנו צ'יפים של אדמות, של מרעה ושל אנשים. כמעט כולם טוטסי. הענישה החוקתית לא הייתה שוויונית (לרעת ההוטו). להוטו אסור היה להחזיק בקר. להוטו היה פטרון טוטסי, הסדר שהיה תקף גם בתקופה הקולוניאלית. הטוטסי הורשו לחינוך וההוטו לא. הטווא היו הנחותים ביותר (היו סיפורי עם שתמכו בכך). אולם למרות הכל לא הייתה שנאה שבטית, המלחמות היו בין שושלות המלוכה ולא בין הקבוצות.

התקופה הקולוניאלית- 1898-1962-

גרמנים- 1898-1916. בלגים- 1916- 1962. בעקבות כיבוש אזורים צפוניים לרואנדה נוספו הוטו ורואנדה התחזקה. ע"י שיטת השלטון העקיף נזקקו האירופאים למעט שליחים מאירופה. הטוטסי שיתפו עימם פעולה ומיעוטם היה לשלטון מקומי (שיטת שלטון עקיפה). עקב הקולוניאליזם החלה התנצרות המונית של האוכלוסייה האפריקאית. כדי להשתייך לאליטה יש להשתייך לכנסיה. הבלגים הנהיגו עבודות כפייה. בין המלחמות הוכרחו גברים מקומיים לעסוק בעבודות כפייה. סרבנים נענשו. עקב כך, רבים ברחו רבים מההוטו לשטחים הבריטים (טנזניה ואוגנדה), הטוטסי שיתפו פעולה עם הבלגים. המושל הבלגי ברואנדה ראה בטוטסי מנהיגים מלידה ובהוטו נחותים מלידה.

תורת הגזע בעת הקולוניאליסטית: סוף המאה ה-19 עידן תורת הגזע. זו תהיה אחת הסיבות שיובילו לרצח בשנות ה-90. הטוטסי- נתפסו כקרובים ללבנים כבעלי תכונות פיזיות חיוביות המשתקפות באישיותם, ההוטו נחותים וטיפשים ("כושים" בצורה סטריאוטיפית). להלן התפלגות הגזעים ברואנדה הקולוניאלית:

1- באזונגו (לבנים).

2- טוטסי.

 3- הוטו.

4- טווא.

בחינוך ובמינהל זכו הטוטסי לעדיפות, כך גם בהיררכיה של הכנסייה. התסכול יתבטא במהפכת ההוטו ב-1959. ב-1933, הבלגים מקצינים את ההבדלים עוד יותר ע"י הנפקת תעודות זהות בהן מצוינת ההשתייכות הקבוצתית. טוטסי= מי שמחזיק ב-10 פרות לפחות או רשום בכנסייה או בעל חזות טוטסית. אחרת יש להוכיח שאינך הוטו, חובת ההוכחה עלייך. כעת הזהות ה"אתנית" קיבלה תמיכה תחיקתית. נפגעה המוביליות המעמדית, ע"י נישואין או צבירת בקר. פגע בהתערבבות האוכלוסייה. ההיסטוריה הקולוניאליסטית הפכה את הפער לרשמי.

דה-קולוניזאציה ומהפכת ההוטו בשנות ה-50-  אינטלקטואליים מבני ההוטו פרסמו את המנפיסט של הבאהוטו- מתוך ניסיון לשבור את המונופול הפוליטי של הטוטסי. בשלב זה הטוטסי נתמכו ע"י האו"ם. בשנים האחרונות של השלטון הבלגי הוקמו מפלגות מקרב ההוטו והטוטסי מתונות וקיצוניות. ההוטו הדרומיים נטו להשתייך למפלגות המתונות ואילו ההוטו הצפוניים למפלגות קיצוניות (תנועה לשחרור ההוטו). 1959-1962- מהפכת ההוטו הדיחה את הטוטסי מהשלטון, בוטלה המונרכיה המסורתית ורואנדה השתחררה מהקולוניאליזם. המהפכה התאפשרה תודות לשינויים ברוח הבלגית. בשנות ה-50 הוסרה התמיכה בטוטסי והוחלט ללכת עם הרוב (הטוטסי). הבלגים מאסו בטוטסי שהחלו לדרוש עצמאות. הטוטסי דיברו צרפתית בשנות ה-50 החלו להגיע פקידים דוברי הולנדית שראו בבלגים הצרפתיים ובעוזריהם אליטה מתנשאת. בשנות ה-50 יותר הוטו נכנסו לכנסייה, ההיתר הזה נבע מהחשש לנהירת בני ההוטו לכנסייה הפרוטסטנטית והאנגליקנית.

המהפכה- 1959–  החלה כאירוע אלים כאשר בריונים בני הוטו קיצוניים תקפו את בני הטוטסי. בין 1959-1961 נהרגו עשרות אלפי טוטסי במהומות ורבים מהם ברחו למדינות שכנות (צאצאיהם בשנות ה-90 ימלאו תפקיד חשוב). הבלגים מצידם פיטרו את הצ'יפים בני הטוטסי ומינו בני הוטו במקומם.

ב-1960, בחירות ראשונות (בהנהגת הממשל הבלגי), הוחלט להקים את הרפובליקה הריבונית דמוקרטית של רואנדה.  המלך גורש. נבחרה מועצה כזו, בה רוב של הוטו קיצוני ומיעוט של טוטסי קיצוניים. בשנות ה-60 המשיכו הפרעות בטוטסי והפכו לשיטתיות. שלטון ההוטו הקיצוני נישל את הטוטסי מתפקידיהם ומאדמותיהם. רואנדה עוברת תהליך של דמוקרטיזציה.

הרפובליקה הראשונה- 1962- 1973- משטרו של קאייבנדה-  עצמאות רואנדה 1.7.62. בראשה נציגים ממפלגת הוטו הקיצונית אשר ניסחו את המניפסט הבאהטו וגם מנהיגם הוא טוטאליטרי. בעלי התפקידים מונו על ידו. מנהיגות האופוזוציה הוצאה מחוץ לחוק, נאסרה. הטוטסי סבלו מאפלייה. מוסדות המדינה עברו הוטיזציה. הממשל עצמו הסיט נגד הטוטסי. רק שכבה קטנה מההוטו נהנו מהעושר רוב ההוטו חיו בעוני.

המשטר של קאייבנדה בא לסיומו בשל מהפכה פנימית של בני ההוטו הקיצוניים. את השלטון מקבל ביארימאנה.

משטרו של ביארימאנה 1973-1994- הרפובליקה השנייה– מגמת הקצנה ביחס לטוטסי, על סמך רצח הוטו ע"י טוטסי בבורנדי השכנה. לדעת השלטון החדש קאייבנדה היה רך מדי כלפיהם. בשלטונו של ביארימאנה היה שלטון יחיד עם מפלגה אחת (מפלגת שלטון יחיד). המשטר היה טוטאליטארי. אזרחים נאלצו לבקש רשות על כל פעולה שביצעו כמעט. הכל עבד דרך רישיונות, אחרת נעצרו. ראשי קומונות דיווחו על אזרחיהם, למשטר. היו מסיבות הילולה לנשיא. הכנסיות תמכו במשטר. המשטר נשען על הכנסיות ועל מפלגתו האחת. היו בחירות פקטיביות. נאסר לשאת נשות טוטסי, כל ההשקעות הושקעו בהוטו הצפוניים. גם אשת הנשיא הייתה רודנית (אנשי הקלאן של הגברת). השלטון ניצל את אזרחיו להתעשרותו האישית. המשטר הרודני זכה לתמיכת בלגיה וצרפת שהיו בעלות אינטרסים כלכליים שם והנשיא תמך במערב ובמודרניזציה.

ללמוד טוב יותר:

לקבל השראה:

להפעיל את הראש:

להשתפר: