סיכומים לבגרות בספרות – שירת ימי הביניים

שירת ימי הביניים נחלקת לשני סוגים עיקריים: שירת חול וכן שירת קודש.

שירת החול בשירת ימי הביניים כשמה כן היא עוסקת בעיקר בעינייני חול, כלומר נושאים של היום-יום שאינם קשורים באמונה דתית או נושאים דתיים. במסגרת שירת החול ניתן למצוא שירים בנושאים של אהבה, כלומר שירי אהבה שנקראים גם "שירי חשק" העוסקים בעניינים שבינו לבינה. סוג אחר של שירת חול בשירת ימי הביניים הוא הסוגה המפורסמת של "שירי יין". שירי היין הם סוג נפוץ מאוד במסגרת השירה העברית בספרד בימי הביניים. שירי יין מתארים על פי רוב משתאות הנערכים בחיק הטבע והם מצטיינים בנהנתנות גבוהה ואהבת החיים הטובים. סוג נפוץ אחר של שירת חול במסגרת שירת ימי הביניים הוא מה שקרוי "שירי טבע" הדומים במקצת לסוג של שירי יין שכן גם הם מביעים התפעלות והנאה ממעשה הבריאה והחיים והם מוקדשים לתיאורים מפורטים ומלאי פאר אודות הטבע. סוגים אחרים של שירת חול  כוללים שירי קינה או תלונה המבטאים כאב או צער של המשורר וכן שירי שבח המהללים אדם אחר או שירי התפארות המהללים את המשורר עצמו.

שירת קודש  היא מזמורים וכן פיוטים המוקדשים ליחס שבין האדם לבין האל, האמונה הדתית ואורח החיים הדתי וכן הם מצטיינים לעיתים בזיקה דתית או אפילו לאומית אל ארץ ישראל.

החידוש המעניין בכל מה שנוגע אל שירת ספרד בתור שירת ימי הביניים הוא לא רק האמצעים השונים ששימשו את משוררי ספרד לשם הבעה ויצירת משמעות ויופי אלא גם ואולי בעיקר המעבר מתחום עיסוק דתי בלבד במסגרת של שירי קודש אל עניין גם בתחומים אחרים של החיים במסגרת של שירת חול, או במילים אחרות, שירה חילונית. המעבר של משוררי ספרד בעת ימי הביניים לעיסוק בתחומים של שירת חול הושפע במידה רבה מהשירה הערבית שממנה השאילה שירת ימי הביניים מרכיבים רבים.

בפרק שירת ימי הביניים בבגרות בספרות נבחנים על השירים הבאים:

ר' שמואל הנגיד: מת אב ומת אלול, הים ביני ובינך, בכור אמי, התקבצו כי הזמן תמים

ר' משה אבן עזרא: כתונת פסים (סיכום נוסף של כתנות פסים)

ר' שלמה אבן גבירולראה שמשכתמר את בקומתךכאבי רבכתב סתיואמנון אני חולהשחי לאל

ר' יהודה הלוילבי במזרח, הבא מבול?, הציקתני תשוקתי, יחידה שחריישנה בחיק ילדותיפה נוף, יעירוני בשמך רעיוניי

כמו כן צריך כמובן גם להכיר את האמצעים האמנותיים של שירת ימי הביניים. כדאי גם לעניין במילון מושגים.

חזור אל: סיכומים לבגרות בספרות

סיכומים לבגרות בספרות – פרק שירה

עוד דברים מעניינים: