סיכומים לבגרות בפסיכולוגיה

כאן תמצאו מאגר של סיכומים לבחינת הבגרות בפסיכולוגיה. הסיכומים אינם מהווים תחליך לחומר הלימוד עצמו והם באים בכדי לסייע לכם להתכונן למבחן. להלן תמצאו מבוא לנושא הפסיכולוגיה ולאחר מכן תמצאו רשימת סיכומים לבגרות בפסיכולוגיה. בהצלחה! (מי שרוצה להרחיב את ידיעותיו מוזמן לבקר בסיכומי מבוא לפסיכולוגיה או במאגר הסיכומים בפסיכולוגיה באתר, מי ששוקל ללמוד פסיכולוגיה בעתיד מוזמן לבקר במאמר אודות לימודי פסיכולוגיה כאן באתר)

פסיכולוגיה – הגדרה

פסיכו= נפש          לוגוס= חקר

 מדע החוקר את התנהגות האדם.

  • התנהגות– פעולות גלויות שניתן לצפות בהן( דיבור, שינה) פעולות סמויות מין העין שלא ניתן לצפות בהן בצורה ישירה( חשיבה, הרגשה)
  • מדע- שיטת חקר שבאמצעותה ניתן לגלות ידע חדש ומועיל בצורת נתונים הניתנים לאימות.

קריטריונים למדע הפסיכולוגיה:

מקובל להציב ארבעה קריטריונים  שרק כאשר תחום ידי מסוים עונה עליהם הוא נחשב למדע.

א.         אובייקטיביות- גישה נטולת השקפות ועמדות אישיות. כל חוקר ניגש למחקר עם השקפות ועמדות אישיות הקשורות לנושא המחקר. השקפותיו ועמדותיו עלולות להשפיע על השיטה שהחוקר יבחר ועל הפירוש שהוא יעניק לנתונים. במקרה כזה הממצאים והמסקנות לא יהיו תקפים. חוקרים המאמצים גישה אובייקטיבית יגיעו לממצאים דומים ולמסקנות דומות אם יערכו אותו מחקר.יש הטוענים כי הפרט אינו יכול לנטרל לחלוטין את השקפותיו ועמדותיו האישיות והן משפיעות על הנושא שיבחר לחקור ועל הפירוש שיעניק לנתונים ולכן על החוקר לפרט את עמדותיו והשקפותיו כחלק מהמחקר.

ב.         אמפיריות- מבוסס על ניסיון. כאשר בתחום ידע מסוים ניתן לבדוק את הטענות והנתונים על ידי ניסויים אז ניתן לומר שתחום הידע מבוסס על גישה אמפירית. שחזור הנתונים ובדיקת הטענות במציאות מאפשרי לאשש או להפריך את הטענות ובכך להתקרב לאמת המדעית.

ג.         פומביות- כדי שתחום ידע מסוים ייחשב למדע, הנתונים שבו צריכים להיות ברשות הרבים.כלומר, שכל אחד יוכל לבדוק אותם.

ד.       כימות- כדי שתחום ידע מסוים יחשב למדע, הנתונים שבו צריכים להיות כמותיים,כלומר במספרים.

לסיכום: יש הסבורים כי הפסיכולוגיה היא מדע כי שיטות המדידה שלה משתכללות ונהיות יותר מדעיות.כמו כן הם טוענים שתחומים מסוימים בפסיכולוגיה הם מדעיים כי הם עוסקים בהתנהגות הגלויה. אחרים סבורים כי הפסיכולוגיה אינה מדע כי חלק מתחומיה עוסקים בהתנהגות הסמויה.

החשיבה המדעית :

בכל מדע חוקרים מנסים לגבש תיאוריה. (מערכת כללים המסבירים את התנהגות האדם) תיאוריה טובה מנסה להסביר מקסימום תופעות במינימום כללים. כדי לגבש תיאוריה יש צורך לצפות במספר גדול של תופעות ועל פיהן לנסח כלל או עקרון מגובש. תיאוריות בפסיכולוגיה מסבירות את התנהגות האדם.

מהתיאוריות נגזרות השערות. ההשערות נותנות כיוון למחקר, ובכך מאפשרות לנו לבדוק את נכונותה של התיאוריה ולשנותה לפי הצורך.

ההשערות ניתנות לבדיקה אמפירית במחקר (תצפית).

רשימת סיכומים לבגרות בפסיכולוגיה:

שיטות מחקר בפסיכולוגיה

למידה

למידה על פי הגישה ההתנהגותית

התניה אופרנטית וחיזוקים בלמידה

למידת בריחה ולמידת הימנעות

השוואה בין התניה קלאסית להתניה אופרנטית

למידה חברתית

הגישה הקוגניטיבית ללמידה

אולי יעניין אותך גם ללמוד מהי פסיכולוגיה חיובית?

עוד דברים מעניינים:

9 עובדות בפסיכולוגיה שלא ידעתם על עצמכם

12 ציטוטים משוגעים ושפויים על שפיות ושגעון

פרויד ופשר החלומות

קרב התסכול הגדול: מי שאני vs. מי שאני רוצה להיות

עוד דברים מעניינים: