מבוא לפסיכולוגיה – סיכומים: מילגרם וציות

מבוא לפסיכולוגיה – סיכומים: מילגרם וציות

הסיכומים עוזרים לכם? אנא שקלו לתת תרומה קטנה בתמורה… אפשר גם לעשות לייק!

חזרה לרשימת סיכומים במבוא לפסיכולוגיה

בתחילת שנות ה60 נתפס אדולף אייכמן והובא למשפט ראווה. מה שהוא טען היה "נתנו לי פקודות וזה מה שעשיתי". את סטנלי מילגרם עניין האם אדם יכול לציית מבלי שיבין את ההשלכות של המעשים תוך שהוא גורם נזק לאדם אחר ושהוא עושה את הדברים רק כי ביקשו ממנו?

הוא ביצע ניסוי קלאסי (הידוע בתור הניסוי של מילגרם)-הוא פרסם מודעה שהוא מחפש נבדקים לניסוי מעניין שעוסק במכות חשמל. אותו נבדק הגיע אל חדר הניסוי וקיבל את פניו של אדם לבוש בחליפה לבנה (אדם מבוגר עם ארשת סמכותית) והוא אמר שמדובר בניסוי איך עונש משפיע על למידה. הוא הסביר לו שבחדר השני יהיה אדם שקשור לאלקטרודות שיצטרך לעבור תהליך של למידה-כל פעם שהוא יטעה, הוא יקבל מכת חשמל. אחרי שהוא מקבל את הניסוי, רץ האדם שקשור לאלקטרודות והנבדק שומע אותו אומר לנסיין שיש לו בעיות לב. הרופא קושר את המחושמל לאלקטרודות וסוגר את הדלת. כשהמחושמל והנבדק לא נמצאים באותו חדר, הנבדק מקבל שאלות אמריקאיות-אם המחושמל יענה לא נכון הוא יקבל מכת חשמל.בכל טעות מכת החשמל תעלה ותהיה גבוהה יותר. הניסוי מתחיל, והמחושמל עונה על מס' שאלות נכון ולאחר מכן שוגה-והנבדק לוחץ והמחושמל מקבל מכת חשמל. נדלק אור והוא שומע רעש. ב150 וולט הנבדק שומע את המחושמל צועק להפסיק את הניסוי כי הלב שלו לא יכול. ב300 וולט המחושמל מסרב בכל תוקף להמשיך את הניסוי-ומ315 והלאה, לא שומעים יותר את המחושמל. פסיכיאטרים נשאלו האם יצליחו להגיע ל450 וולט-רק אחד אמר כן.במציאות 65% מהנבדקים שכללו סטודנטים, אנשים מהישוב צייתו ציות עיוור-למרות ששמעו את הצרחות (שלא היו אמיתיות, כי האדם לא באמת חושמל!!). האם בתוך הקבוצה שלנו יש לפחות חצי שיסכימו לעשות זאת גם כן??

מילגרם גילה 3 משתנים לאופן הציות:

1.דמות הסמכות ומסגרת הסמכות– הניסוי נעשה באוניברסיטה בארה"ב כשאת כל נבדק קיבל אדם בלבן שהציג עצמו כד"ר.כשהאדם לא הציג עצמו כד"ר, ולא לבש בגד לבן, אחוז האנשים שהגיעו לדרגה המקסימאלית ירד. כמו גם כשההנחיות ניתנו בטלפון ולא פנים מול פנים. נמצא כי ככל שהדמות הסמכותית יותר קרובה אלינו, כך נבצע את המשימה בסבירות גבוהה יותר. כשמילגרם הוציא את הניסוי מהאוניברסיטה לדירה, אחוז הציות המלא ירד למתחת ל50%.

2.דמות הקורבן– הניסוי נערך כשלנבדק לא היה מגע עם המחושמל- הריחוק הפיזי מביא לריחוק אמוציונאלי. כשהנבדק והמחושמל נמצאו באותו חדר, אחוזי הציות ירדו ל40%- זה עדיין הרבה! כשביצעו את  הניסוי שוב והנבדק גם עזר בקשירה של המחושמל-אחוז הציות ירד ל30%.

3.התהליך– נשווה לשואה- דמות סמכות מרוחקת, אייכמן, ידע עברית ואף את התפילות. מה היה קורה אם היה נערך אותו הניסוי, אך במקום להתחיל ב15 וולט, היינו מתחילים ב200? אין סיכוי שהיינו נתקלים באותם אחוזי ציות. למה? כי זו בקשה שהיא לא סבירה. ככל שמעלים בהדרגה נוצר טשטוש של החוזק האמיתי. אם היינו נותנים לנבדק לחתום על כך שההשלכות של המכות חשמליות למחושמל יהיו עליו-כמעט ולא יהיו נחקרים שיסכימו שה"אשמה" תהיה עליהם.

אם מישהו בעל סמכות יגיד לנו משהו-לא רק שנסכים, אלא גם נביא סיבות למה הדבר נכון. גם אם דמות סמכות אומרת דבר מסוים, חשוב לזכור שהדמות הזו  תמליץ על דבר שהוא דעתו בלבד!!!!

ניסוי הציות של מילגרם: כך התאפשר הנאציזם וכך הוא אפשרי שוב

ללמוד טוב יותר:

לקבל השראה:

להפעיל את הראש:

להשתפר: