הפסיכולוגיה של פרויד והפסיכואנליזה

חזרה לרשימת סיכומים במבוא לפסיכולוגיה

ויליאם וונט(הפסיכולוג הראשון של הפסיכולוגיה המודרנית 1982)- היה רופא ופיזיקאי גרמני, דרך התמחותו הוא טען בשונה מדקארט – שאין לייבא שיטות של חקירה אינטרוספקציה.

כיצד האדם תופס את העולם הפיסיקלי- גלי קור, חום, מסה. איך האדם תופס כאב? איך האדם שומע קול? מהו התהליך המורכב בין מה שיוצא מפה של אדם אחד ועד שזה הופך למילה? נושא זה שבו עסק וונט הוא הקשר בין העולם הפיסיקלי לבין העולם הפסיכולוגי. החידוש העיקרי שלו היה בדרך בה בירר את התשובות לאותן השאלות. הוא לקח בע"ח ובני אדם והכניסם למעבדה, הדליק את האור בעוצמות שונות ושאל אותם מתי הם רואים ומתי הם שומעים.. הוא עשה הבחנה בין שני סוגים של שאלות:

  1. למה המוח פועל? התשובה יכולה להיות מיסטית או מדעית.
  2. איך המוח פועל? שזו השאלה החשובה לתפיסתו.

לתפיסתו של וונט הבחנה זו מאוד חשובה כי היא הסיבה לכך שהפסיכולוגיה לא התקדמה מהר במרוצת הזמן.

פרויד וגישתו הפסיכולוגית

פרויד השתמש רבות באבחנה זו של וונט, שהיה כמוהו רופא שהסתכל על האדם מבחינה רפואית. פרויד כן השתמש באינטרוספקציה ובכך חלק על וונט. כמו כן פרויד שאל את שתי השאלות של וונט יחד: למה ואיך המוח פעול.

פרויד גדל במשפחה יהודית בעלת מעמד בינוני-נמוך. הוא עבר לוינה בגיל 4, בה הייתה אנטישמיות רבה מאוד באותה תקופה. אנטישמיות זאת הגדירה את אישיותו של פרויד במידה רבה. היא החזירה אותו לחקר היהדות. משפחתו הייתה מאוד מורכבת ודי חילונית. היה בביתו בלבול רב: אביו, שלמה התחתן עם שתי נשים (לאחר שאשתו הראשונה נפטרה). מכל אישה היה לו בן. אימו של פרויד הייתה בת 20 כששלמה התחתן איתה (בגיל ילדיו). שני אחיו הגדולים והמטפלת שלו הם שגידלו את פרויד. אחיו הגדול של פרויד תפס את המטפלת גונבת והיא נלקחה מהבית מול עיניו של פרויד. הדבר גרם לו לטלטלה רבה שכן היא הייתה האישה היקרה לו מכל, היא שהיוותה לו אמא. הייתה זו טראומה עבור פרויד, אירוע שנצרב בתודעה ונתן אותותיו בהמשך חייו (הפחד להינטש). קונפליקטים נוספים: הבחירה בין הורים, בין אחים, בין דתות.

משפחתו לא הצליחה להתבולל בוינה בשל האנטישמיות. פרויד התקשה להמשיך במחקר הרפואי שלו, אך לא וויתר על גישותיו הרפואיות בעוד פנה לתחום הנפש. הוא סבר שגם אם אדם מתנהג כלפי חוץ כאילו אין לו בעיה, זה לא אומר שהיא לא קיימת. התנהגות חריגה היא רק סימפטום וכדי לטפל בבעיה עלינו לטפל בה ולא בסימפטום, שיצוץ שוב אם הבעיה לא נפתרה.

הגישה הרפואית אומרת כי לכל אדם יש בעיות. ועלינו לטפל בבעיה עצמה ולא בסימפטום שלה.

נחזור לדוגמה של האישה בעלת השיתוק ברגל. פרויד אמר שאם נכניס את האישה להיפנוזה נגלה מה גרם לתת מודע שלה להיות משותקת. היא מתחילה לספר על האהבה האסורה שלה ועל המשאלות המיניות האסורות באותה חברה ובאותה תקופה. הקונפליקט יצר חרדה. פרויד אמר שהרגל בגוף האדם מסמבל את המשאלות המיניות האסורות.

ש: איך תובנה זאת תביא להחלמה?

ת: פרויד טען שעצם התובנה יכולה להוביל לפתרון הבעיה. האדם צריך לשמוע את הסיבה לבעייתו ובאמצעות כך לפתור אותה.

"תובנה"- insight היא שתוביל לפתרון הבעיה. לפעמים לא צריך לפרט על הבעיה של האדם, אלא מספיק לומר את התובנה בקווים כללים כדי שהאישה תבין את הסיבה לבעיה.

1895 פרויד כותר מאמר בו הוא מספר את הסיפור של האישה המשותקת ופתרון הבעיה. המאמר יצר הדים רבים בכל העולם ויצר התעניינות מוגברת בהיפנוזה.

פרויד טען שמחלת נפש איננה קשורה לחומרים, מזון גנטיקה, אלא קשורה לעולם הפנימי, לנפש, לתת-מודע. המחלה איננה אורגנית.

מתוך המושגים האלו, פרויד פיתח שיטת טיפול פסיכואנליטית= שיטת העשרה של ניתוח הנפש. הוא הקים חברה בה העסיק יהודים רבים. לאור האנטישמיות הרבה הוא הכניס המון גויים לעבוד אצלו ושם את אחד מתלמידיו  יונג לנהל את החברה. תיאוריה זו מתקשה להסביר רוע מסוג האנטישמיות הגועה של הנאצים. לכן פרויד נכנס לדיכאון קשה לקראת סוף ימיו ועבר לאנגליה. הפסיכואנליזה עוסקת בהבנת נפש האדם ובטיפול בה. נפש זה דבר שלא רואים ולא מרגישים, קשה לראות שינויים בנפש.

לשיטה הפסיכואנליטית יש מספר הנחות יסוד:

  1. החיים הנפשיים מתנהלים במקביל לשלוש רמות של מודעות (מודע, סמוך למודע ותת מודע).
  2. הנחת הדטרמיניזם= הכול קבוע מראש. אנשים נולדים עם דחפים שאין לנו שליטה עליהם.
  3. לכל אדם יש קונפליקט, והוא יוצר חרדה. הקונפליקט מערער על היציבות ולכן האדם חותר לפתור אותו ולייצב את המצב.

המודל הראשון שפרויד מציע נקרא: המודל הטופוגרפי. או מודל הקרחון: 20% מעל המים וכל השאר תת מודע (כישלונות, טראומות, חוויות). על פי המודל הטופוגרפי של פרויד לכל התנהגות שנמצאת בתת מודע, יש התנהגות מקבילה בתת מודע. אדם מתנהג בצורה מסוימת בשל סיבה שהוא לא יודע אותה. פרויד בעצם אומר שאדם לא באמת מכיר את עצמו. ובשביל זה קיימת הפסיכואנליזה.

התת מודע כולל בתוכו דברים נוספים: פרטים ואינפורמציה שנקלטה אבל איננו זוכרים אותה, לדוגמה: הלבוש של כל התלמידים בכיתה. אני אזכור כנראה את החולצה שבאופן מכוון הסתכלתי עליה, איפה שאר המידע? עפ"י פרויד הוא נמצא בתת מודע.

סדרת מאמרים על הגותו של פרויד

כאן באתר תוכלו למצוא סדרת מאמרים העוסקת בהגותו הרחבה של זיגמונד פרויד במסגרת הקורס מבוא לפסיכואנליזה. להלן המאמרים הרלוונטיים:

האבנים מדברות: פרויד והולדת הפסיכואנליזה

"דאגה בלב איש ישחנה": פרויד והטיפול בדיבור

דרמות על ספת הטיפול – התנגדות והעברה

פרויד ופשר החלומות

פרויד בין ילדות ומיניות

פרויד, תיאורית הדחף והתיאוריה הפסיכוסקסואלית

שלבי ההתפתחות של פרויד ותסביכיהם

פרויד ותסביך אדיפוס

פרויד והמודל המבני (סטרוקטורלי) של הנפש

תיאורי מקרה וסיכומי מאמרים של פרויד

ללמוד טוב יותר:

לקבל השראה:

להפעיל את הראש:

להשתפר: