תולדות המוסיקה המערבית: יוהן סבסטיאן באך – המיסה הגבוהה בסי מינור

תולדות המוסיקה המערבית: יוהן סבסטיאן באך – המיסה הגבוהה בסי מינור

הסיכומים עוזרים לכם? אנא שקלו לתת תרומה קטנה בתמורה

המיסה הגבוהה בסי מינור

 

המיסה הגבוהה בסי מינור של באך זכתה לשם "מיסה" רק במאה ה-19. הידע שלנו על המיסה הוא מלא פערים.  מיסה זאת היא בעצם לקט של יצירות שחלקן שוכתבו ועובדו מחדש לצורך איחודן תחת קורת גג אחת. המיחזור המאסיבי של יצירות במיסה זו מעורר חידה. ההסבר שבאך פנה למיחזור משום שנתדלדלו מקורות ההשראה שלו מופרך מעצם קיומן של מלודיות חדשות. באך מיחזר יצירות עוד באורטוריית חג המולד שנכתבה ב-1734 טרם התדלדלות מקורות היצירה…. חידה נוספת מדוע בעצם כותב באך הלותרני מיסה קתולית? מחקר חדש חושף שאת הקנטאטות שלו כתב עד 1726. שני עשורים חולפים בהם השלים יצירות רבות משמעות כמו המתיאוס פסיון ואורטוריית חג המולד.  קצב כתיבת המוסיקה הווקאלית אמנם נירגע (בהתחשב בעודה שעד 1726 נהג לכתב קנטטה מדי שבוע) אך זאת משום שלא נדרש לספק מוסיקה כזו.

בבגרותו באך גילה עניין גובר במוסיקה לשמה, ובבעיות מוסיקליות צרופות ופתרונן. כך הלחין את אומנות הפוגה, הפסנתר המושווה II, וגם ואריאציות גולדברג מעידות על התמודדות עם בעיות מוסיקליות לשמן ונטישת כתיבת ואריאציות סתמיות.  יתכן והדחף לכתוב מיסה על כל פרקי האורדינרי, כפי שעשו גדולי המלחינים עד אז, ובכך להצטרף למסורת מוסיקלית רבת שנים הוא שהניע את באך לכתוב יצירה מפוארת זו. מה עוד שניצב כאן האתגר שהוא לנסוך מוסיקה אישית חדשה לתוך טכסט מוכר.

ב-1733 החל באך בכתיבת הקיריה והגלוריה. באותה עת היה הסנקטוס כבר מולחן אך באך לא ראה בו פרק עתידי במיסה רחבת יריעה. יש לציין שבאותה עת הקירייה והגלוריה עדיין הוו חלק מהליטורגיקה הלותרנית ובאך קרא לשני פרקים אלה שהוו מעין יצירה בזכות עצמה " Missa a 5 voci" –  מיסה ב-5 קולות. ב-1733 שולח ברך לדרזדן עותק של תפקידים מהמיסה ל-5 קולות, בתקווה לקבל שם תפקיד של מלחין חצר.

הקרוצ'יפיקסוס הוא עיבוד של קטע מתוך קנטאטה מס. 12 ונכתב בוויימאר ב-1714 לכבוד חג הפסחא.

הסנקטוס, נכתב לכבוד חג המולד ב-1724. ואילו הקרדו, וחלקיו השונים הולחנו או חודשו בין השנים 1748-1749. באך עצמו ביצע את הסנקטוס ואילו בנו, קארל פיליפ עמנואל באך ביצע את הקרדו בהמבורג בשנת 1786, 36 שנה לאחר מותו של באך. החל מ-1811 החל זלצר לבצע מדי פעם חלקים שונים מתוך המיסה, זאת בהשתתפות מקהלת הזינגאקדמיה שמנדלסון היה בה נער מקהלה. ביצוע ראשון של המיסה כולה נערך בלייפציג ב-1859!

המיסה מצריכה 5 קולות: 2 סופרן, אלטו, טנור ובס. בהושע נא, המקהלה מתפצלת ל-8 קולות שונים.

13 ציטוטים על לאומיות

היא מניעה את העולם כבר הרבה זמן אך האם היא טובה לו? ציטוטים (ביקורתיים) על לאומיות ופטריוטיות

ללמוד טוב יותר:

לקבל השראה:

להפעיל את הראש:

להשתפר: